تکنولوژی‌های نوین در دوربین‌های مداربسته

تکنولوژی‌های نوین در دوربین‌های مداربسته ایجاد امنیت پایدار یکی از مهمترین دغدغه‌های بشر امروز در محیط کار و خانه است. تکنولوژی‌ها و فناوری‌های بسیاری از گذشته‌های دور تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است تا این مشکل جامعه جهانی حل شود. بسیار یاز این فناوری‌ها زندگی امروز بش ررا دستخوش تحولات بزرگی کرده است. […]

تکنولوژی‌های نوین در دوربین‌های مداربسته

ایجاد امنیت پایدار یکی از مهمترین دغدغه‌های بشر امروز در محیط کار و خانه است. تکنولوژی‌ها و فناوری‌های بسیاری از گذشته‌های دور تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است تا این مشکل جامعه جهانی حل شود. بسیار یاز این فناوری‌ها زندگی امروز بش ررا دستخوش تحولات بزرگی کرده است. ما در این مقاله قصد داریم به مهمترین تکنولوژی‌ها در صنعت امنیت و دوربین‌های مداربسته بپردازیم.

تکنولوژی‌های نوین در دوربین‌های مداربسته
ماموریت هوم دژ

نگاهی به فناوری‌های نوین در دوربین مداربسته

از زمان پیدایش دوربین‌های امنیتی و مداربسته تا به امروز موج‌های متعددی از فناوری‌های نوظهور و پیشرفته را در این عرصه شاهد بوده ایم. تلفیق فناوری اینترنت و دوربین‌های مداربسته این صنعت را وارد دنیای جدیدی کرد که بیشترین کارایی را برای محصولات حوزه امنیت به همراه داشته است. مواردی چون استفاده از فضای ابری، آنالیز تصویری مبتنی بر هوش مصنوعی، فناوری تشخیص هویت بیومتریک و… از مهمترین دستاوردهای تلفیق تکنولوژی حوزه آی تی و اینترنت با صنایع حوزه امنیت است. در حوزه نظارت تصویری از دو دهه گذشته تا به امروز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده ایم. در ادامه به معرفی تکنولوژی‌های نوین موثر بر دوربین‌های مداربسته می‌پردازیم.

آشنایی با تکنولوژی‌های نوین در دوربین‌های مداربسته

تکنولوژی‌های مورد استفاده در سیستم‌های امنیتی تصویری بسیار مورد توجه قرار دارند. این تکنولوژی‌ها نه تنها باعث افزایش کارایی و عملکرد سیستم‌های امنیتی می‌شوند بلکه می‌تواند استفاده از چنین سیستم‌هایی را با سهولت بیشتر همراه ساخته و امنیت بیشتر و قابل تضمین‌تری را به همراه داشته باشد. مهمترین تکنولوژی‌هایی که در این عرصه می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

تکنولوژی شمارش افراد (People Counting)

در این فناوری، دوربین مداربسته قادر است افراد حاضر در محیط را شمارش کند. در واقع تکنولوژی شمارش افراد در دوربین‌های مداربسته این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا با مشخص کردن یک ناحیه در تصویر دوربین مداربسته تعداد افردی که وارد یا خارج می‌شوند و یا در محیط حضور دارند را به صورت گزارش‌های مجزا ارائه کند. نکته مهم این است که این ویژگی محدود به شمارش افراد و انسان‌ها نیست و مثلا می‌توان برای شمارش اشیاء مختلف از جمله وسایل نقلیه، دوربین، موبایل و… نیز از آن استفاده کرد.

تکنولوژی تشخیص چهره (Face Detection)

این فناوری را باید یکی از انقلابی‌ترین تکنولوژی‌های عرصه تجهیزات امنیتی دانست. تکنولوژی تشخیص چهره همواره طرفداران و منتقدان خود را داشته است. این تکنولوژی می‌تواند بیشترین تأثیر را در بالا بردن امنیت و نظارت داشته و از طرف دیگر بسیاری از منتقدان آن را تهدیدی علیه آزادی‌های مدنی و اجتماعی می‌دانند.

این فناوری می‌تواند چهره‌ها را به کمک هوش مصنوعی آنالیز کرده و در صورت در اختیار داشتن یک دیتابیس قوی می‌تواند هویت افراد را در کمترین زمان تشخیص دهد. از این فناوری در مکان‌های امنیتی مثل فرودگاه، مبادی ورودی و خروجی کشورها، سازمان‌های امنیتی و… استفاده می‌شود.

تکنولوژی اشیاء جامانده و یا گم شده (Left Objects)

این تکنولوژی جدید با نام تکنولوژی اشیاء گمشده شناخته می‌شود. این تکنولوژی می‌تواند حذف شدن یک شی یا اضافه شدن یک شی جدید را در ناحیه‌ای از پیش تعریف شده تشخیص دهد. از این تکنولوژی عموما در فروشگاه ها، مکان‌های عمومی مثل فرودگاه‌ها یا ترمینال ها، ساختمان‌های اداری و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. چنین تکنولوژی می‌تواند احتمال وقوع حملات تروریستی و بمب‌گذاری‌ها را به وسیله دوربین‌های مداربسته به مسئولان امنیتی گزارش داده و از بروز حوادث این چنینی پیشگیری کند.

تکنولوژی WDR و D-WDR

این تکنولوژی را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌ها در زمینه دوربین‌های مداربسته دانست. به کمک این تکنولوژی می‌توان در شرایطی که نور محیط تغییر می‌کند، تصاویری با کیفیت بالاتر داشت. استفاده از دوربین‌های مداربسته با برخورداری از این تکنولوژی در محیط‌هایی که ممکن است فضای داخل و بیرون از دامنه دوربین نور یکسان نداشته باشد و این تغییر نور باعث اختلال در تشخیص چهره‌ها شود، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد. معمولا در دوربین‌های معمولی در چنین شرایطی چهره افراد به شکل تیره یا خیلی روشن و بدون وضوح مناسب دیده می‌شود.

تفاوت این دو تکنولوژی معرفی شده در آن است که عملکرد D-WDR به مراتب بهتر از WDR است. از این تکنولوژی در محیط‌های که دوربین روبروی پنجره یا ورودی اماکن‌های که نور زیادی دارند استفاده می‌کنند. از تکنولوژی WDR نه فقط در تشخیص چهره بلکه در تشخیص پلاک نیز استفاده می‌شود.

تکنولوژی BLC

این تکنولوژی به لحاظ عملکردی مشابه تکنولوژی WDR است و نور پس زمینه محیط را تنظیم می‌کند تا تصاویر واضح‌تری در اختیار کاربر قرار دهد. مهمترین تفاوت این فناوری با WDR در آن است که به جای ایجاد تعادل نوری بین نقاط کم نور و پرنور، اقدام به محو کردن نقاط پر نور در تصویر می‌کند. درواقع باید از نظر فنی از نظر فنی این فناوری را مکمل تکنولوژی WDR دانست و از آن بیشتر برای محیط‌هایی که حالت سایه روشن دارند استفاده می‌شود.

تکنولوژی ضبط قسمتی از تصویر با کیفیت بالا (ROl)

این قابلیت به کاربر امکانم ی دهد تا قسمتی از تصاویر را با کیفیت مطلوب ضبط کرده و مابقی تصاویر با کیفیت پایین‌تر نمایش داده شود. این تکنولوژی بهترین امکان را در صورت استفاده از فضای ذخیره پایین هارد دیسک به کاربر می‌بخشد.

فناوری Ristricted Area

در این فناوری کاربر می‌تواند یک منطقه را به عنوان محدوده قابل ورود، قابل خروج یا منطقه حساس مشخص کند و زمانی که افراد یا هر سوژه‌ای به این محدوده وارد شود، سیستم با آلارم به کاربر اعلام کرده و یا زنگ خطر را روشن می‌کند.

تکنولوژی HLC

این فناوری را به عنوان مکمل فناوری پلاک خوان می‌شناسند و عموما در دوربین‌های دید در شب و پلاک خوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این فناوری می‌توان نور شدید محیط که ناشی از یک منبع نوری قوی است را حذف کرده و تصاویر با کیفیت‌تری در اختیار داشت. به طور مثال در نور شب که نور اتومبیل‌ها عملا امکان خوانش پلاک‌ها را مختل می‌کند می‌توان با کمک این تکنولوژی برای دوربین‌های پلاک خوان، نور شدید چراغ اتومبیل را کاهش داده و پلاک آن را به صورت خوانا و واضح در تصویر ثبت کرد.

تکنولوژی EIS

از این تکنولوژی در دوربین‌های مداربسته برای کاهش و ا ز بین بردن نویز یا تاری تصاویر استفاده می‌شود. این تکنولوژی را می‌توان نوعی تثبیت کننده تصویر دانست. از این تکنولوژی معمولا در پارکینگ ها، جاده‌ها و مکان‌های پرتردد عمومی استفاده می‌شود.

تکنولوژی Auto Iris و P Iris

این تکنولوژی در واقع یک لنز موتوردار با قابلیت تنظیم خودکار Iris است که برای ضبط تصویر با کیفیت با نور مناسب، در شرایط محیطیای که میزان نور محیط متغیراست به کار برده می‌شود. در مقایسه با لنز‌های با Iris ثابت ذستی، لنزهای Auto Iris از تکنولوژی پیشرفته‌تری برخوردار است. دوربین‌های مداربسته‌ای که از این تکنولوژی بهره می‌برند معمولا قیمت گران‌تری دارند.

لنز P Iris یک محصول مخصوص دوربین‌های مداربسته نظارتی است و امکان تنظیم آیریس و میزان نور ورودی را بدون تغییر در میدان دید و فوکوس دوربین مداربسته، برای کاربر فراهم می‌سازد. این تکنولوژی کمک می‌کند که همیشه تصویری دقیق و واضح از تمام قسمت‌ها با میزان مناسب نوردهی در اختیار داشت.

تکنولوژی عبور از خط تعیین شده (Line Crossing)

با استفاده از این تکنولوژی می‌توان بر روی تصویر دریافتی خطی را مشخص کرد تا زمانی که سوژه به این خط نزدیک می‌شود آژیر خطر به صدا در آید. این تکنولوژی بهترین امکان را برای حفاظت پیرامونی از زندان‌ها یا کارخانجات و ساختمان‌های حساس از نظر نظامی و… به کمک دوربین‌های مداربسته فراهم می‌کند.

تکنولوژی ۵G

فناوری ۵G نوعی سیستم دیجیتال برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا است. سرعت این تکنولوژی حدود ۱۰ تا ۲۰ برابر سرعت ۴G است. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان بدون به خطر انداختن زمان از کار افتادگی، تعداد دستگاه‌های بیشتری را به طور همزمان مدیریت کرد. ضمن این که فناوری ۵G می‌تواند دوربین‌های بیشتری را به هم وصل کرده و بدون نگرانی از سرعت آپلود تصاویر، داده‌هایی با کیفیت بالا را پخش کند و در واقع تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر عملکرد دوربین‌های IP داشته باشد.

تکنولوژی اینترنت اشیاء IoT

در سال‌های خیر تکنولوژی اینترنت اشیاء به سرعت در حال رشد بوده و در حوزه دوربین‌های مداربسته نیز تحولات شگرفی را ایجاد کرده است. این تکنولوژی باعث فعالتر شدن دوربین‌های مداربسته می‌شود و به این محصولات کمک می‌کند تا نقشی فعال و تأثیرگذار در نظارت و بازدارندگی ایفا کنند. ادغام اینترنت اشیاء و دوربین‌های مداربسته مفاهیمی چون مهار خودکار، روشنایی خودکار، موانع ایمنی و… را در حوزه ایجاد امنیت به ظهور می‌رساند.

جمع‌بندی

ایجاد و حفظ امنیت مهمترین چالش برای حفظ آسایش و آرامش محیط زندگی، کار و اجتماع به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر توسعه تکنولوژی در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه امنیت کمک کرده است که بشر امروز بتواند بیشترین کارایی و عملکرد را از سیستم‌های امنیتی در اختیار بگیرد. ما در این مقاله از هوم دژ به تمام تکنولوژی‌های مهم مورد استفاده در دوربین‌های مداربسته که بیشترین بازدهی را به همراه داشته‌اند پرداختیم.

تازه ترین مقالات