نکاتی برای استفاده از دوربین‌های مداربسته و دزدگیر اماکن

امنیت در دستان شما نکاتی برای استفاده از دوربین‌های مداربسته و دزدگیر اماکن اگر به دنبال خرید دوربین‌های امنیتی یا دزدگیر اماکن هستید و سوالاتی در ذهنتان دارید، این راهنمای دقیقاً برای شما نوشته شده است. با مطالعه این مقاله، همه چیز راجع به دوربین‌های امنیتی یا همان سیستم‌های دوربین CCTV را خواهید آموخت. هنگام […]

امنیت در دستان شما نکاتی برای استفاده از دوربین‌های مداربسته و دزدگیر اماکن

اگر به دنبال خرید دوربین‌های امنیتی یا دزدگیر اماکن هستید و سوالاتی در ذهنتان دارید، این راهنمای دقیقاً برای شما نوشته شده است. با مطالعه این مقاله، همه چیز راجع به دوربین‌های امنیتی یا همان سیستم‌های دوربین CCTV را خواهید آموخت.

دوربین مداربسته دام داهوا IPC-HDW1230T1P

هنگام انتخاب سیستم دوربین امنیتی مورد نظر، تعیین نیازها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای خرید صحیح سیستم دوربین مداربسته انتخاب دوربین، انتخاب لنز و انتخاب دستگاه ضبط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم. به یاد داشته باشید که هوم دژ،خانه ای چون دژ است که برقراری امنیت منزل و محل کار را در الویت خود قرار داده است.

دوربین‌های امنیتی چه کاربردی دارند؟

بدیهی است که یک انسان نمی‌تواند در همه جا به طور همزمان حضور داشته باشد. یک نگهبان امنیتی به تنهایی نمی‌تواند از تمام بخش‌های مورد نظر شما مراقبت کند. اما سیستم‌های امنیتی این امکان را به شما می‌دهند که با استفاده از یک نگهبان، تمامی‌بخش‌ها را تحت نظر داشته باشید. یک سیستم دوربین امنیتی شامل یک دوربین، یک مانیتور، یک دستگاه ضبط و کابل‌های اتصال بین آنها است. به این گونه سیستم‌ها، سیستم‌های دوربین مدار بسته (CCTV) گفته می‌شود. این سیستم‌ها به شما کمک می‌کنند تا بدون حضور در محل، از محیط مورد نظرتان مراقبت کنید.

انتخاب سیستم چگونه باید انجام شود؟

برای انتخاب سیستم دوربین امنیتی مناسب که به طور کامل نیازهای شما را برآورده کند و با کمترین هزینه راه اندازی شود، لازم است اجزای تشکیل دهنده سیستم و همچنین فناوری مورد استفاده به دقت انتخاب شوند. در این بخش از راهنمایمان، به بررسی جداگانه اجزا و فناوری‌های مورد استفاده خواهیم پرداخت تا در انتخابتان به شما کمک کنیم:

۱-نکات انتخاب دوربین

دوربین‌ها بدون شک یکی از مهم ترین اجزای سیستم دوربین امنیتی هستند. در انتخاب دوربین‌های CCTV سیستم مورد نظر، می‌توان با توجه به فناوری استفاده شده، محل نصب و هدف استفاده، گزینه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار داد. مهم ترین نکته در این مرحله، تعیین دقیق نیازها و یافتن محصولاتی است که این نیازها را با مناسب‌ترین قیمت‌ها برآورده کنند. در این مرحله، به بررسی انواع مختلف دوربین‌ها می‌پردازیم:

دوربین‌های آنالوگ

دوربین‌های آنالوگ رایج‌ترین نوع دوربین در بازار هستند و از فناوری قدیمی‌تری برخوردارند. قیمت پایین و سهولت نصب این نوع دوربین‌ها از جمله مزایای آنهاست که در مقایسه با سایر محصولات بیشتر جلب توجه می‌کند. با این حال دوربین‌های آنالوگ از نظر وضوح تصویر محدودیت دارند و به سطوح بالایی نمی‌رسند.

نحوه عملکرد آنها بسیار ساده است. تصاویر گرفته شده توسط دوربین‌های ثابت یا متحرک از طریق کابل‌های UTP به دستگاه ضبط (DVR) منتقل می‌شوند. دستگاه ضبط این تصاویر را به صورت دیجیتالی تبدیل کرده و با کیفیت بالا ذخیره می‌کند.

با پیشرفت فناوری، دوربین‌های AHD و HD-CVI نیز تولید شده‌اند که می‌توانند با استفاده از زیرساخت آنالوگ، تصاویر را با وضوح 1080p و 720p ارائه دهند. این دوربین‌ها با استفاده از کابل‌ها، سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ را منتقل می‌کنند و امکان دریافت تصاویر با وضوح بالا را فراهم می‌کنند.

دوربین‌های IP دار

دوربین‌های IP دار به طور مستقیم به شبکه‌هایی مانند کامپیوتر متصل می‌شوند. از آنجایی که ویدئو به طور مستقیم به صورت دیجیتال ضبط می‌شود، نیازی به DVR برای تبدیل آن به فرمت دیجیتال نیست. اتصال دوربین به دستگاه ضبط ضروری نیست، زیرا هر دستگاه به شبکه متصل است.

علاوه بر این، دوربین‌های IP دار از کابل‌های شبکه به جای کابل‌های سنتی که نازک تر، انعطاف پذیرتر و کاربردی تر هستند، استفاده می‌کنند. بسیاری از دوربین‌های IP می‌توانند از طریق کابل شبکه تغذیه شوند و این امر نصب آنها را بسیار ساده تر از دوربین‌های DVR با دو کابل می‌کند.

دوربین‌های جعبه ای

قدیمی‌ترین نوع دوربین، دوربین‌های جعبه ای هستند. این نوع دوربین‌ها برای محیط‌های بیرونی مناسب نیستند و بدون لنز فروخته می‌شوند. در نگاه اول ممکن است به نظر برسد که این نوع دوربین‌ها ظرفیت کمی ‌دارند، اما قابلیت نصب لنزهای مختلف با زاویه دید وسیع، فوق العاده وسیع و زوم بالا را فراهم می‌کنند، به این معنی که می‌توانید برای هر نوع تصویری که نیاز دارید لنز مناسب را تهیه کنید.

دوربین‌های بولتی

این نوع دوربین‌ها به دلیل بدنه مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و دید در شب قوی با استفاده از لنزهای مادون قرمز، یکی از پرکاربردترین نوع دوربین‌ها هستند. این دوربین‌ها با لنز مختلف هستند و می‌تواند ثابت یا با فوکوس متغیر باشد.

نصب این نوع دوربین‌ها بسیار ساده است. در هنگام نصب بر روی دیوار با استفاده از پایه می‌توانید دوربین را به سمت چپ و راست، بالا و پایین حرکت دهید و آن را در موقعیت مناسب قرار دهید. البته تا زمانی که پایه را شل نکنید یا از پایه موتوری استفاده نکنید، نمی‌توانید دوباره دوربین را حرکت دهید. اکثر دوربین‌ها به گونه ای طراحی شده اند که می‌توان آنها را به پایه ای که در زیر یا بالای دوربین نصب می‌شود متصل کرد. این امر نصب دوربین را روی دیوار، سقف یا هر نوع سطح دیگر امکان پذیر می‌کند.

دوربین‌های سقفی

دوربین‌های سقفی به دلیل ظاهر نامحسوس خود، به ویژه در محیط‌هایی که ملاحظات زیبایی وجود دارد، بیشتر از دوربین‌های بولتی یا جعبه ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این تشخیص این نوع دوربین‌ها در زندگی روزمره بسیار سخت‌تر است. دوربین‌های سقفی می‌توانند دارای لنز ثابت یا متغیر باشند.

همچنین می‌توانند به مادون قرمز نیز مجهز شوند. اکثر دوربین‌های سقفی به گونه ای طراحی شده اند که روی سقف یا هر سطح دیگری نصب شوند، این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های بولتی که در زیر سقف نصب می‌شوند، کمتر جلب توجه می‌کنند.

۲- نکات انتخاب لنز

انتخاب لنز مناسب برای دوربین شما به عوامل مختلفی مانند اندازه محیط مورد نظر، میزان جزئیاتی که می‌خواهید ثبت کنید و بودجه شما بستگی دارد. در ادامه به بررسی انواع متداول لنزها می‌پردازیم:

لنزهای ثابت

این نوع لنزها دارای فاصله کانونی ثابت هستند یعنی نمی‌توان روی آنها زوم کرد. معمولاً قیمت پایین تری نسبت به لنزهای زوم دارند و کیفیت تصویر بهتری ارائه می‌دهند. لنزهای ثابت در انواع مختلفی از جمله لنزهای واید، تله و فیش آی موجود هستند.

لنزهای زوم

این نوع لنزها به شما امکان می‌دهند که بدون نیاز به حرکت دوربین، روی موضوع مورد نظر زوم کنید. این می‌تواند برای مشاهده جزئیات از فاصله دور مفید باشد. لنزهای زوم معمولاً گرانتر هستند و کیفیت تصویر آنها به اندازه لنزهای ثابت نیست.

تعیین لنز سازگار با دوربین

انتخاب مناسب ترین دوربین با توجه به شرایط محیطی و نیاز کاربر، یکی از مراحل اولیه نصب سیستم امنیتی CCTV است.

پشتیبانی لنز از وضوح دوربین

برای اینکه تصویر با کیفیت بالا باشد، فقط کافی نیست که وضوح دوربین بالا باشد، بلکه لنز نصب شده نیز باید از همان وضوح پشتیبانی کند.

انتخاب لنز دوربین

در مواردی که انتخاب فرمت یکسان برای دوربین و لنز امکان پذیر نباشد، می‌توان از لنزی با فرمت بزرگتر از فرمت دوربین استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر فرمت دوربین 1/3 اینچ باشد، فرمت لنز می‌تواند 1/2 اینچ باشد، اما نمی‌تواند 1/4 اینچ باشد. در این حالت گوشه‌های تصاویر سیاه می‌شوند.

توجه به فاصله کانونی

فاصله بین سنسور موجود در دوربین و مرکز اپتیک موجود در لنز را فاصله کانونی می‌نامند. برای مناطقی که می‌خواهیم زاویه دید وسیعی داشته باشیم، باید از فاصله کانونی کم استفاده کنیم. به همین دلیل به لنزهایی با فاصله کانونی بالا، لنزهای زاویه باریک نیز می‌گویند. انواع لنزها بر اساس فاصله کانونی به شرح زیر است:

  • لنزهای ثابت: لنزهایی با فاصله کانونی ثابت مانند 3.6 میلی متر.
  • لنزهای متغیر (Varifocal): لنزهایی با فاصله کانونی بسیار نزدیک به یکدیگر مانند 3.5 تا 8 میلی متر. در این نوع لنز، فاصله کانونی می‌تواند با توجه به شرایط محیطی تغییر کند.
  • لنزهای زوم: لنزهایی که فاصله کانونی آنها در محدوده وسیعی تغییر می‌کند، لنزهای زوم نامیده می‌شوند.

توجه به میدان دید مورد نظر زاویه دید

اندازه شیء (طول و عرض) و فاصله تا شیء مهم ترین عواملی هستند که میدان دید دوربین را تعیین می‌کنند. برای بدست آوردن میدان دید مناسب، کافی است مقدار فاصله کانونی لنز را تغییر دهید.

عوامل تعیین کننده میدان دید یک دوربین عبارتند از:

  • اندازه شیء (عرض و ارتفاع): هرچه شیء بزرگتر باشد، به میدان دید وسیع تری نیاز دارید.
  • فاصله تا شیء: هرچه شیء به شما نزدیکتر باشد، به میدان دید باریک تری نیاز دارید.

مهمترین عواملی که میدان دید دوربین را تعیین می‌کنند، اندازه و فاصله تا شیء هستند. برای دستیابی به میدان دید مناسب، کافی است فاصله کانونی لنز را تغییر دهید.

جدول تناسب فاصله کانونی و میدان دید:

فاصله کانونی لنزفاصله دید
2.8 – 5 میلی متر< 10 متر
4 میلی متر~ 10 متر
6 میلی متر~ 15 متر
8 میلی متر~ 20 متر
12 میلی متر~ 30 متر
16 میلی متر~ 40 متر

توجه به تنظیم نور (روشنایی)

تغییر سطح نور موجود در محیط، یکی از عواملی است که بر تصویر تاثیر می‌گذارد. اگر از لنز با دیافراگم مناسب استفاده نشود، ممکن است مشکلات زیر رخ دهد:

  • عدم وضوح تصویر برای مشاهده
  • از دست رفتن کامل تصویر

نکاتی درباره نحوه عملکرد لنزها

نحوه عملکرد لنزها شبیه به نحوه عملکرد دیافراگم چشم انسان است. با توجه به نوع کنترل لنز، 4 نوع کنترل دیافراگم وجود دارد:

  • لنزهای دیافراگم ثابت: لنزهای دیافراگم ثابت در محیط‌هایی که سطح نور به طور 24 ساعت شبانه روز ثابت است، مانند کارخانه‌ها، استفاده می‌شوند.
  • لنزهای دیافراگم دستی: در مکان‌هایی که نور محیط با گذشت زمان تغییر می‌کند، باید از لنزهای دیافراگم دستی استفاده شود که می‌توان سطح دیافراگم را در آنها تغییر داد.
  • لنز زوم دیافراگم موتوردار: این نوع لنزها به طور کلی برای کاربردهای حرفه ای استفاده می‌شوند. با تغییر فاصله کانونی به وسیله یک موتور، تصویر هم بزرگتر می‌شود و هم به طور خودکار نور کنترل می‌شود. این نوع لنزها در مقایسه با سایر لنزها گران تر و از نظر ابعاد بزرگتر هستند.
  • لنز دیافراگم خودکار: سیستم‌هایی که در آنها کنترل دیافراگم توسط سیگنال ویدیو فعال می‌شود، Video Drive نامیده می‌شوند، در حالی که سیستم‌هایی که بر اساس ولتاژ DC دریافتی از دوربین کار می‌کنند، DC Drive نامیده می‌شوند. کنترل دیافراگم Video Drive یا DC Drive به عنوان اتو دیافراگم نیز شناخته می‌شود و به طور کلی برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که امکان کنترل نور به صورت دستی وجود ندارد.

تازه ترین مقالات